WISTI

Därför är det något i Tavakolis öppna brev som skaver i mig.

Jag tillhör dem som tror att Sverigedemokraternas politik har sin egentliga botten i rädsla för det främmande, det som utmanar det tryggt igenkännbara. Denna rädsla styr deras omvärldsanalys och det är utifrån den de bygger sin politik. Det är inget konstigt med det. Vi har alla rädslor som styr hur vi läser tillvaron.
Ett ansvar politiskt förtroendevalda måste ta är att driva sin människosyn och ideologi utefter de ekonomiska ramar som ges.
Jag tror också att Borzoo Tavakoli är en hederlig man och jag tycker att hans debattartikel i form av ett öppet brev till Kent Ekeroth 21/11 i DN var kraftfull.
Jag förstår att den delas friskt i social media och jag tycker att det är bra.
Ändå finns det tydliga drag i texten som skaver i mig.
Tavakoli redogör för på vilka sätt han bidragit till det svenska samhället och beskriver sin och sin familjs flit och ambitioner. Det är en stark livsberättelse och på sitt sätt imponerande. Jag får en känsla av revanschlystnad när han med all tydlighet bevisar att han och hans familj varit och är lönsamma för Sverige. Jag förstår det.
Han skriver att om Ekeroth skall jämföra vem som bidrar och inte, vem som är god och inte, vem som tär och vem som när skall man göra det på individnivå och inte kollektivt.
Det är här jag inte kan följa Tavakoli längre. Han fortsätter sedan med att redogöra för vissa av Ekeroths tillkortakommanden.
Jag gjorde invändningar på Twitter och fick starka invändningar mot min kritik. En del menade att detta var satir. Andra menade att detta var att visa att även om man använder Sverigedemokraternas egna ingångar och retorik förlorar de debatten.
Jag tror inte på samhällsbyggen där vi jämför lönsamhet för samhället varken på individ- eller kollektivplan. Tavakolis rätt att leva i Sverige är på intet sätt beroende av hans lönsamhet. Inte heller Ekeroths, min eller din.
Jag tror att han menar vad han skriver. Han möter visserligen Ekeroth med hans egna argument men det finns inga spår av en satirisk hållning.
Det samhälle jag vill leva i tar emot människor på flykt även om de kostar pengar. En del flyktingar kostar pengar för oss andra precis som andra människor. En del människor är sjuka och kommer från ung ålder aldrig mer att kunna förvärvsarbeta. De har en plats i vårt samhälle. Detsamma gäller människor som finns i våra gemensamma sociala utmaningar som missbruk, kriminalitet och alienation. Vi har under lång tid byggt ett samhälle med plats för även de som inte kan bidra till samhällskakan.
Det senaste årtiondets politik har på kort tid urholkat detta. Det kommer jag att fortsätta kämpa emot på samma sätt som jag kommer att kämpa emot att Sverigedemokraternas människosyn blir verklighet i samhällsutvecklingen.
Här tycker jag att Tavakolis retorik är olycklig och kontraproduktiv.
Jag tror på ett samhälle där vi lever solidariskt tillsammans och där vi inte måste kvalificera oss genom att påvisa vår nytta och lönsamhet.

8 comments on “Därför är det något i Tavakolis öppna brev som skaver i mig.

  1. Pingback: ”Är du lönsam lille vän?” | Socialdemokraterna Högsby Blogg #sframtid

  2. Ja, det är motbjudande att tala om lönsamhet när det gäller människor, för vad är det? Och vem kan avgöra det i så fall? Värdefull är något annat.

  3. Carl
    23 november, 2013

    Håller med, det skaver när man försöker kvantisera och produktifiera människor. Det är humanisten i en som talar, antar jag – som menar att varje människas värde är omätbart och oändligt (en paradox förvisso). Å andra sidan är hjälpen vi ger till behövande i hög grad just kvantiserad och produktifierad, av den enkla anledningen att den är ekonomisk. Vi vill se vår hjälp som humanistisk, och det kan man säga att den är på många sätt är, men den är också oundvikligen ekonomisk eftersom den bygger på att förse den behövande personen med materiella ting såsom som boende, mat, kläder, utbildning, administrativa resurser etc. Hjälpen är alltså i praktiken just kvantiserad och produktifierad, och således mätbar och ändlig. Detta är en realitet i t.ex. sjukvården där människor lider eller till och med dör på grund av ändliga ekonomiska resurser. Vi skulle kunna minska detta lidande genom att dubbla eller trippla sjukvårdsbudgeten, men gör det inte. Varför? Därför att vi i slutändan inser att samhällsresurserna är ändliga och att vi måste (vill) prioritera även andra saker. Samma sak med utlandsbistådndet, m.m. Med invandringen däremot blir denna diskussion nästan omöjlig. Frågor om hur stora samhällsresurser som t.ex. asylmottagningen konsumerar bemöts omedelbart med “humanist”-argumentet; att detta varken kan eller får mätas, att vi ändå är “rika”, eller möjligen att det får mätas men att kostnaden då innebär en nettovinst (vlket, om det är sant, vore underbart, men varför diskuteras detta inte som den sensation det är i så fall?). Plötsligt kan vi inte sära på humanism och resurshushållning. Vi kan inte diskutera en “gräns” för invandringen utan risk för stigma. Har du, som klok samhällsdebattör, någon teori om varför det står till på detta sätt Wisti?

  4. Gustaf
    24 november, 2013

    Mycket väl uttryckt!

  5. Carl
    25 november, 2013

    Blev min kommemtar bortmodererad? Why? Jag tyckte den var relevant för din artikel. Håller du inte med så säg det hellre med ord än med censur (vilket råkar vara precis poängen med min kommentar).

  6. Anders
    27 november, 2013

    Jag delar helt din åsikt. Sverige är inget land man ska kvala sig in i genom flit eller goda gärningar. Bloggade själv om texten.

  7. Pingback: “Somalis on Ice” » AFRICA IS A COUNTRY

  8. Pingback: “Somalis on Ice” « Afronline – The Voice Of Africa

Kommentera

Information

This entry was posted on 22 november, 2013 by .
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 77 andra följare

