WISTI

OM GUD SOM HEN – en önskan om större lekfullhet i tron.

På trettondagen sändes SR P1:s gudstjänst från Stilla rum på Malmö högskola. På Malmö högskola finns tre stilla rum utspridda på olika undervisningsområden. Fler är önskade av anställda, ledning och studenter. Rummen fungerar som en avskild plats för stillhet, kontemplation och bön. De är multikonfessionella, dvs- rummen i sig är funktionella för bön och gudstjänst i flera religioner och traditioner. Trettondagens gudstjänst spelades in på Orkanen som till största delen rymmer lärarutbildningen. Här firas varje vecka en kristen andakt under Universitetskyrkans försorg och här hålls också den muslimska fredagsbönen genom den muslimska studentförening på högskolan. Att dela rum för bön och andakt är inte alltid friktionsfritt eller gulligt men många spännande möten uppstår i rummet. Rummet präglas av en nyfikenhet, öppenhet och en ömsesidig respekt.

Gudstjänsten inleddes med en bön som skulle öppna för ett möte mellan Gud och människa. Någon sorts ram kring gudstjänsten. I gudstjänstens dramaturgi svarar så Gud på denna bön med välsignelse och människan svarar i sin tur med en trospslam. Det var i denna inledande bön som jag valde att använda pronomen hen om Gud. Att det skulle sticka ut hade jag kalkylerat men inte att det riktigt skulle väcka de reaktioner som nu blev. Jag skall inte överdriva varken kraft eller storlek men Twitter reagerade direkt, en handfull mail plingade till i inkorgen och fler på facebook. I morse ringde kommunikationsavdelningen på Malmö högskola och var nyfikna. De flesta reaktioner är präglade av just nyfikenhet, en del skeptisk, ett fåtal förbannade och ytterligare några tillskriver det en radikalitet som jag själv har svårt att se. Detta är inga teser som spikas på kyrkporten. Människan har alltid levt i relation med det större, det heliga- det gudomliga som i sig står utanför det som är möjligt att fånga i språk eller tanke. Semper major, säger vi- Gud är alltid större. Vilka beskrivningar vi än gör av Gud, vilka system vi än konstruerar så är alltid Gud större än dessa. Vårt språk för våra erfarenheter av det heliga är för oss. Det är lika lite statiskt som vi människor är det. I november arrangerade Universitetskyrkan en sk roast av Gud fader allsmäktig. En panel av teologer och professionella komiker tog heder och ära av en gudsbild som är just en bild, en konstruktion. Dessa bilder, språk och konstruktioner för Gud är inget heligt mer än att de syftar till att beskriva helighet. Genom historien har våra bilder av Gud ändrats i samma takt med att vårt språk, våra erfarenheter och kulturen har förändrats. Men människan har genom detta ständigt haft genuina möten med det gudomliga. Och kanske att det är konsten och poesin som är det språk som bäst lämpar sig för att uttrycka tro, längtan och gudserfarenhet. Kanske att trons språk är det konstnärliga språket snarare än det dogmatiska. Det är möjligt att vi genom ett sådant synsätt också skulle ha lättare att föra mer fruktsamma samtal med religionskritiska debattörer och med andra religioner. Det är i detta sammanhang som jag väljer att använda pronomen hen om Gud. För att prova om det går att ta ett steg utanför invanda gudsbilder och att öppna för gudsmöten bortom bilderna. Det vet man inte förrän man har provat. Gud är varken man eller kvinna. Att vi historiskt har gett Gud manliga bilder har inte med Guds egentliga väsen och vara att göra. Så- vad tycker jag då själv om att använda pronomen hen om Gud? Sådär, svarar jag. Jag vill inte se färre gudsbilder eller plattare gudsbilder. Jag vill se fler gudsbilder och gudsbilder med saft och kött. Ordet hen har en risk att förminska och att platta ut, att göra något ganska färglöst och karaktärslöst. Men just nu tror jag att ordet hen kan hjälpa oss mycket när vi talar om Gud just för att komma bort från den ingrodda bilden av Gud som en tronande patriark. Vi skall ha våra gudsbilder och jag tror inte att de skall göras könlösa. Tvärtom. Jag saknar gudsbilder som är feminint präglade. Jesus själv liknar Gud vid en höna och den som vill göra sig lustig kan ju också här använda det engelska ordet hen. Vidare på Wistis önskelista- Mer medvetenhet om att när vi talar om Gud gör vi det genom bilder. Fler Gudsbilder. Fler lekfulla gudsbilder. Mer kött och saft i gudsbilderna. Prova perspektivet på tron som en konstnärlig disciplin. Amen

Annonser

2 comments on “OM GUD SOM HEN – en önskan om större lekfullhet i tron.

  1. Pingback: OM GUD SOM HEN – en önskan om större lekfullhet i tron. | unprastmalmo

  2. Pingback: Mer lekfullhet i tron efterlyses | Nyckelnbloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 7 januari, 2013 by .
%d bloggare gillar detta: