WISTI

FLASH: WISTI AVSLÖJAR- DESSA ÄR @BAKJOUR.

En av årets stora twitterhändelser kommer antagligen att vara Niklas Svenssons fyrtioårsfest som gick av stapeln i Stockholm 26/1. En autografjägare hade sovit gott på natten i och med den stora uppslutningen av så kallade kändisar. Här fanns gräddan inom politik, media och populärkultur. Mycket kan sägas om festen som utspelades dels IRL men också i social media. #Niklas40 var länge det mest aktuella på Twitter. För min egen del är dock Bakjours deltagande i festligheterna i fokus. Jag är inte Bakjour. Bakjours sanna identiteter är fortfarande en hemlighet och jag har heller ingen kunskap i frågan. Dock har jag de senaste veckorna stått i kontakt med dem inför deras framförande på Niklas Svenssons kalas. Korrespondensen har utspelats via DM på Twitter och med mail. Vi har så gott som uteslutande talat om praktiska saker kring festen och jag har fått en röd rånarluva skickad till mig. Men givetvis har även jag funderat över vilka som står bakom bakjour. Här är min gärningsmannaprofil- Den som jag mailat med är en väldigt trevlig och varm person. En person som är lätt att tycka om. Omtänksam utan divalater. Jag tror att de gissningar som gjorts i sig är en manifestation av det som bakjour häcklar. Gissningarna rör sig i en väldigt begränsad krets. Som om en kompetens att göra det som Bakjour gör inte finns utanför en liten grupp människor kring Stureplan. Detta tror jag är fel nummer ett. Jag hävdar att personerna bakom Bakjour är okända och inte alls en del av den mediaklick där the usual suspects finns. Vidare är jag övertygad om att samtliga har en akademisk utbildning. Jag tror också att de träffades under studietiden och att denna tillbringades på annan ort än Stockholm. Jag gissar att åldern på medlemmarna i satirredaktionen ligger i spannet 28-36 år. Det är de fyra vi har sett på filmerna som är Bakjour. Inte fler, inte färre. Alla bor inte i Stockholm men jag gissar att två av dem gör det. Det finns en politisk medvetenhet hos dem och att de skulle ha läst journalistik är inte otroligt. Mest troligt är dock något inom humaniora eller beteendevetenskap. En har ett kyrkligt förflutet. En har ett syskon med Downs syndrom. Det finns något hos dem som känns väldigt mycket Umeå. Detta är dock inte troligt eftersom Linn Svensson från Umeå som var med och filmade på festen antagligen då skulle kunna ha namn att misstänka. Sådana finns inte. Jag tror att Bakjour har höga ideal och om man ser en bit bakom den oerhört skickliga satiren så väcker de angelägna frågor om demokrati och människans plats i social media. Antagligen kommer vi aldrig att få reda på namnen bakom Bakjour. Mer intressant än vilka är frågan varför? Vilken agenda har Bakjour? Jag menar att Bakjour ser allvarligheten i social medias baksidor där sanning ofta förbises. De pekar på allas våra drivkrafter att synas och att göra avtryck och där byggandet av sitt namn som ett varumärke inte bara gör något med oss som individer utan att det även förändrar media och journalistik vilka har en tydlig uppgift i att upprätthålla en demokrati. Frågan bakjour ställer är- hur mycket av den missionen går förlorad där drivkrafterna många gånger är exhibitionism och där snabbheten förutsätter ett flockbeteende. Med detta önskar jag Bakjour stort lycka till sitt fortsatta arbete och tackar för förtroendet att under en liten del ha fått vara en perifer medaktör.

20130128-084816.jpg

One comment on “FLASH: WISTI AVSLÖJAR- DESSA ÄR @BAKJOUR.

  1. Fredrik Wass
    28 januari, 2013

    ”Som om en kompetens att göra det som Bakjour gör inte finns utanför en liten grupp människor kring Stureplan.”
    Ingen av de som föreslagits ligga bakom Bakjour är några Stureplansmänniskor vad jag vet. Väldigt slentrianmässigt att koppla twitter/medieträsket till Stureplan. Enligt mig är det helt olika kretsar.
    Men i övrigt var det en intressant analys. 🙂

Kommentera

Information

This entry was posted on 28 januari, 2013 by .
