WISTI

Om blodröda tonåringar, att röka inomhus och om kyrkovalet.

Jag var bara 12 år och hade enligt stadgarna inte rätt till medlemsboken. Men jag, HQ och Patte Jönsson cyklade upp till Klasagården.  Pattes storebror hade varit med ett par år och hälsade oss välkomna. Klasagården var SSU:s hus och i mitt tolvåriga blod pulserade klasskampen. Jag hade just slukat Harry Kullmans böcker. Sedan rullade det på 10 år i arbetarerörelsen. Jag satt med andra 14-åringar från Väckelsång och Ryd och sjöng sånger om vårt hårda liv i de latinamerikanska gruvorna men att vi en dag skulle resa oss som ett enat folk. Jag lärde mig mötesteknik, ledarskap och att hångla. Under tio år var det inte många helger som jag inte stod i rörelsens tjänst. Jag kan inte nog uttrycka min tacksamhet över dessa sammanhang eller till fullo inse hur mycket de präglat mig.

Med mitt engagemang flyttades också hela mitt sociala liv till residensstaden. Dit flyttade jag under gymnasietiden och bodde på vårdskolans elevhem i ett ca 6 kvadratmeter stort rum. Jag fortsatte med mötestekniken, ledarskapet och allt vidhängande. Det var på den tiden helt i sin ordning att röka inomhus så jag satt i mitt rum, skrev mina sånger och bolmade på.

Utomlands kan jag fortfarande uppleva fenomenet av att röka inomhus. Trots att det inte är längesedan vi själva gjorde det så känns det minst sagt otidsenligt och märkligt.

Nu i höst är det kyrkoval, det val som ibland brukar kallas för det bortglömda valet. Jag är präst. Jag arbetar i kyrkan och de som väljs i detta val sätter vissa yttre ramar för mitt arbete. Första gången jag stötte på kyrkovalet var under mina år som politiskt engagerad. Att sitta i ett kyrkoråd var en plantskola, ett sätt att lära sig det politiska arbetet. Eller så kunde man hamna på den listan för att man ansågs lite för korkad för annan mer riktig verksamhet.

Inför detta kyrkoval har arbetet redan startat på sina håll. Inte minst inom socialdemokratin. Vi har kunnat läsa om hur man från nationellt håll helt oförblommerat talat om att kyrkovalet är ett första steg för att få Löfven till makten i riksdagsvalet. Strategin har varit tydlig och uttalad om att mobilisera socialdemokratiska väljare lite i smyg så att inga andra märker av att det är kyrkoval. Sverigedemokraterna är tydliga med sin agenda att Svenska kyrkan främst har sin uppgift i att garantera en nationalromantisk kulturhistoria. Med sig in i kyrkan tar de politiska partierna sitt språk, sin omvärldsanalys och sina ambitioner. Men jag har ännu inte sett ett politiskt parti i kyrkan som fört ett teologiskt eller existensiellt resonemang. Ingen som har uttryckt lust eller intresse för kyrkan utifrån annat än sin egna partipolitiska agenda. En gång i tiden var detta rimligt. En gång i tiden hade vi en statskyrka som levde i och av den parlamentariska demokratin. Men hörrni- känns inte det där lite som att röka inomhus idag. Det var något vi gjorde förr.  Kyrkovalet är ett viktigt val. Som universitetspräst i en mångreligiös stad skulle mitt arbete förändras väsentligt med tex främlingsfientliga politiker som satte ramarna för mitt arbete. Så man borde absolut rösta. Och man borde absolut ställa frågor till de politiska partierna vad de egentligen vill med kyrkan och varför.

Jag har ingenting emot socialdemokratin. Deras sedlar har funnits i mina kuvert ibland. Men här är jag minst sagt skeptisk.

PS- Om man vill ändra systemet med partipolitiskt inflytande i kyrkans bestämmande organ, vilken beslutar om det? Just det- kyrkopolitikerna.

One comment on “Om blodröda tonåringar, att röka inomhus och om kyrkovalet.

  1. Thord Norlin
    2 september, 2013

    Så politikerna sätter ramarna för kyrkans arbete. Det låter som en diktatur.
    Är det överhuvudtaget möjligt att kyrkopolitikerna avsvär sig sin myndighet?
    Hur förändrar man detta? Revolt?

Kommentera

Information

This entry was posted on 15 mars, 2013 by .
