WISTI

TV:s bibelfilmatisering är en patriarkal våt fantasi projicerad på det gudomliga.

Vi står mitt i påsken. En helg som i sin dramatik låter oss vara människor fullt ut i leken och dramtiken mellan död och liv.
För andra kvällen i rad har vi kunnat se en filmatisering av Bibelns berättelser. Ytterligare tre kvällar skall vi få följa denna gestaltning av något som i mycket präglar vårt kultur-, och för många av oss- trosliv. För mig blir det nog inga fler avsnitt. I social media diskuteras filmerna och en del av inläggen uttrycker avsmak och äckel.

Bibeln är en samling böcker som genom sina många gånger fantastiska berättelser uttrycker och beskriver människans möte med det gudomliga. Böckerna är skrivna under flera tusen år och genom många samhällsordningar. Dessa har givetvis präglat människors möte med det gudomliga och de gudsbilder vi möter i framför allt gamla testamentet är primitiva stamgudar vars uppgift var att skydda stammen och ge den millitär och materiell framgång. Mycket handlar om maktdemonstrationer mellan olika stamgudar och även i Bibeln (med ett par lysande undantag) vinnaren som skriver historian. En del av gudsbilerna i gamla testamentet är uttalade krigargudar.
För den intresserade finns mängder av litteratur kring detta.
Men omgärdat av dessa patriarkala maktutsagor och styrkedemonstrationer talar mänskliga röster till oss genom Bibelns berättelser. De finns där. Med glädje, lekfullhet, längtan, skräck, ångest, erotik och hunger. Den patriarkala millitärgenren är en genre, ett raster som av kulturhistoriska orsaker omger dessa mänskliga erfarenheter vi kan spegla oss i och stärkas, utmanas och växa i vår egen relation med det gudomliga.

De som har gjort filmatiseringen som nu visas har gjort ett val. Istället för att gestalta människans sökande och erfarenheter av det gudomliga har de valt att enbart återge människans makthunger och den projicerade bilden av denna på en gudomlighet. Man visar bara ett patriarkalt tänkande som strävar efter millitär överlägsenhet och erövringar. Våldet kittlar genom rutan. De strider som beskrivs med en mening i Bibelns texter blir till 8 minuters förskönade våldsscener.

Varför gör man ett sådant val? Är det av okunskap? Knappast. Man har inte sparat på teologiska rådgivare. Gör man det i ett dramaturgiskt sökande? Frågan är mer retorisk. Berättartekniken i filmen ligger på nivån av ett tvåveckors specialarbete på gymnasiet. Jag tror att det kort och gott är en spegling av en egen patriarkal struktur och längtan efter egen millitär övermakt för sin stam. Filmen handlar väldigt lite om människorna i Bibeln men väldigt mycket om dagens politik och konflikter vi ser i världen. Var är lusten, längtan, leken? Var är alla fantastiska människoporträtt vi möter i Bibeln. Var är ångesten över att vara människa? Var är den brustna tilliten och osäkerheten inför det heliga och framför allt- var är kvinnorna?

Det senaste decenniet har jag märkt ett intresse bland människor jag möter att tala om tro och gudsbilder- bilder av det heliga. Och framför allt ett mod att undersöka, en vilja att berätta tillsammans. Den Gud vi ser på TV nu är inte gamla testamentets Gud ens i de mest krigiska gestaltningarna. Det vi ser på TV nu är en patriarkal våt dröm som speglar sina fantasier om millitär övermakt genom ett av våra stora kulturarv. Men vapenskrammel har aldrig skrämt de troende.
Låt dig inte skrämmas du heller.
Gud omsluter dig och beskyddar dig, hen låter sitt ansikte lysa över dig. Hen vänder sitt ansikte till dig och bjuder dig fred. I skaparens , befriarens och livgiverskans namn. Amen

Annonser

5 comments on “TV:s bibelfilmatisering är en patriarkal våt fantasi projicerad på det gudomliga.

  1. Göran Karlsson
    30 mars, 2013

    Bra kommentar !!

  2. Anders
    30 mars, 2013

    Av nyfikenhet kikade jag i Bibeln eter att ha sett tvserien. Jag kan inte säga att jag tycker att tvserien var bra, men efter lite läsande i gamla testamentet känner jag igen mig mer i tvserien än i din kommentar. Jag är ingen teolog, jag är inte troende och det var ett bra tag sedan jag öppnade Bibeln. Men man behöver läsa en hel del för att hitta ett det budskap som du skriver om. Jag kanske läste på fel ställen?

  3. Tack för din träffande beskrivning! Jag orkade bara titta i högst 5 min. Motivet till serien är skumt. Jag fick dock mitt pensum i helgens gudtjänster. Påsken är den härligaste högtiden av alla och spänner över hela skalan av både mänskligt och gudomligt!

  4. Ellinor
    17 april, 2014

    Det är andra året de sänder den… hade hellre sett filmen med Max von Sydow som Jesus….

  5. Katarina Wolf
    18 april, 2014

    Lyssna till mina Tankar för dagen! om leken. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/310173?programid=1165

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 29 mars, 2013 by .
%d bloggare gillar detta: