WISTI

Det är bra. Om att dagen har kommit för utmaningar i den antirasistiska rörelsen.

Jag har tidigare skrivit om hur jag på åttiotalet ramlade in i den antirasistiska rörelsen. Om knapparna med händer och hur vi tvättade bort hakkors från Växjös gator. Då var drivkrafterna i den antirasistiska rörelsen tydligt paternalistiska. Det fanns ett välmående folkhem vilket vi representerade som skulle välkomna och ta hand om stackars flyktingar. Vi mådde nog ganska bra i den tanken. Jag tror att vi gjorde en hel del bra. Jag tror att en del av det arbete vi gjorde har lett oss fram till var vi är idag. Vår  retorik var ofta en falafelretorik. Vem skall baka våra goda pizzor om vi inte har invandrare, och kåldolmarna är minsann turkiska. En del av det kan vi nog skriva på kontot att vi var väldigt unga och världen var väldigt enkel. Men en del får vi nog också erkänna att det låg i tiden. Det var så som vi som ett gott folkhem resonerade.

Idag lever vi i ett annat land. Världen är större. Än idag kan jag komma på mig själv med att tänka snävt till exempel om begreppet svenskhet. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle. På åttiotalet kunde vi i debatten värdera det. Det är ingen idé idag. Vi bör istället konstatera. Och den som hävdar att vi inte bör bli ett mångkulturellt samhälle borde vakna upp och känna doften av kaffe.

Jag avslutade just ett telefonsamtal med en god vän. Vi kom att tala om vad som händer i debatten, dels i social media som twitter.

Jag har skrivit om hur det riktigt svåra i arbetet för det goda och jämlika samhället kommer att vara den dag då människor vill bryta sig ur det paternalistiska mönster som länge varit en drivkraft i den vita antirasiströrelsen.

Det kommer också att innebära att en vit medelklass måste mista privilegier. Det finns få saker som är så farliga som människor som försvarar sina privilegier. Det kommer att innebära att många som aldrig blivit ifrågasatta kommer att bli ifrågasatta.

Jag tror att den dagen har kommit. Det är bra.

Jag är bulls eye vad gäller den styrande normen. Jag är man, jag är vit. Jag är heterosexuell med en akademisk utbildning och i en position där jag har vissa kanaler att nå ut med opinionsbildning.

Jag blir störd, provocerad och konfys när jag ifrågasätts av de som utmanar min position genom normativitet. Företrädelsevis unga kvinnor som själva är invandrade eller från familjer där de erfarenheterna och berättelserna finns. De som gör anspråk på det jag för egen del finner självklart. Jag tycker att de har en otrevlig ton och jag om ryggradsreflexen får tala skulle vilja säga att den är kontraproduktiv.

Men om jag tar bara ett halvt steg tillbaka blir det ju givetvis tydligt att detta är både ofrånkomligt och väldigt bra. Detta är min idé med en god samhällsutveckling.

Den vita medelklassen kommer aldrig självmant att lämna ifrån sig några privilegier. Inte heller jag. Större än så är jag inte. Jag inbillar mig att jag gärna skulle lämna mitt tolkningsföreträde, men hur gör man det?

Men jag skall träna mig på att ta ett steg tillbaka. Det som händer nu är bra.

Även den här texten kan komma att hackas i småbitar. Det kan användas ord som att kokettera, eller att vända kappor efter vinden. Det är väl i förlängningen också bra.

Under tiden skall jag tillåta mig att drabbas av en viss yrsel och ompröva min egen roll. Även det är bra.

Jag är idel öra. Och lite ängslig. Det är bra.

5 comments on “Det är bra. Om att dagen har kommit för utmaningar i den antirasistiska rörelsen.

  1. panoptikon
    14 augusti, 2013

    Fast den vita medel och överklassen behöver inte vara oroliga, vi släpper aldrig ifrån våra privilegier till nykomlingar . Blicka ut över världen,titta historiskt, det sker bara inte. Däremot kommer olika ickevita etniciteter ge sig på varandra som under raskravallerna i Los Angeles där asiaterna trängde undan de svarta , det handlade om att de svarta kände sig trängda av asiaterna som tog sig in på deras territorium, de expanderade.

    Vi ser det över hela den vita världen, icke vita som bråkar med andra icke vita vilket handlar om att de bråkar om arbetsområden de kan ta kontrollen över och tjäna pengar på. Konflikttransformation kallas det, konflikten ligger med den styrande maktgruppen i samhället men den transformeras och man slår på det som ligger närmast under eller över en på stegen dvs andra etniciteter som kommit före eller efter en själv.och som också slåss om den position själv man lyckats erövra

  2. Fatou / Tonårsmorsa
    15 augusti, 2013

    Bra skrivet! Delar vidare och hoppas att många läser!

  3. Susanna
    19 augusti, 2013

    Normer är outtalade förväntningar och krav som de flesta av oss följer utan att tänka på att de finns. Det finns bra normer men det finns också normer som upplevs som begränsande. Det finns ingen som helt kan leva upp till dem, inte heller människor som gynnas mer av normerna än andra. Omöjliga krav kan kännas förvirrande och leda till en känsla av att inte duga. Faktum är att ingen vinner på förtryckande normer eftersom det som anses vara rätt beteende belönas på bekostnad av fri utveckling och genom upprätthållande av andras utanförskap. I varje kultur och tid har många ansett att just de har rätt syn och att det alltid har varit på ett visst sätt och alltid kommer att vara det. Men så är det inte, utan normer förändras och är olika i olika kulturer och tider. För att respekten för människors lika värde ska uppnås behöver vi därför ständigt granska våra förhållningssätt. Därför är det positivt att du skriver att du vill ompröva din roll. Du skriver också att du gärna skulle lämna ditt tolkningsföreträde, men frågar: Hur gör man det? Jag tror man gör det just genom att fundera över det du tar upp dvs vad vi får för fördelar av att hålla oss till den rådande normena? Vad händer om vi bryter mot normen? När är vi själva en del av normen och kan välja att tolerera eller inte tolerera, acceptera eller förkasta? Hur kan vi förändra normer så att de utgår från allas behov och möjlighet att bli sedda och respektfullt bemötta på sina villkor? Jag är också genuint nyfiken på om du har något konkret exempel på i vilken situation du inte självmant skulle lämna ifrån dig dina privilegier?

  4. Linnea
    19 augusti, 2013

    Jag tror att alla hade vunnit mer på om alla vi människor kunde se mer objektivt på oss själva och den omgivning vi befinner oss i, om vi kunde se vilken makt, vilket ansvar vi egentligen har, att rannsaka oss själva mycket mer än vad vi gör i just detta avseende så som du förmedlar. Utmaningen kan dock bestå i att vi förväxlar ansvar med fördömanden. Men det finns inget fördömande i att vara villig att ta reda på hur vi själva har varit med och skapat den här situationen. Detta betyder givetvis inte att vi ska ta på oss mer ansvar än vad vi har, vilket också kan bli ett problem och innebära en form av offermentalitet. I ansvarsfulla relationer granskar båda parterna hur de gemensamt har åstadkommit de svårigheter som uppstått och försöker finna lösningar eller kompromisser. Om inte alla tar ett medvetet hundraprocentigt ansvar kan det lätt leda till att den som redan är ansvarsfull och medkännande riskerar att bränna ut sig genom att försöka bli ännu mer altruistisk medan andra aldrig skulle komma på tanken att ifrågasätta sin roll.

    Hur villiga är egentligen finanskapitalister, skattesmitare, korrumperade politiker eller människor som utför hatbrott att rannsaka sig själva? Skulle det kunna hända? Scenen i Pulp Fiction där en yrkesmördare framför olika tolkningar av en bibeltext är både komisk och faktiskt tänkvärd på ett tillspetsat sätt i det avseendet: http://www.youtube.com/watch?v=3PeyiU3uWJ8

  5. Alter Ego (@Alter00Ego)
    22 augusti, 2013

    Jag undrar lite hur du egentligen definierar Mångkultur? Det finns ju lite olika syn på det och den mest extrema varianten föreskriver att alla skall behålla alla sina kulturella identiteter med den segregering det medför. Så vad menar du med begreppet?

Kommentera

Information

This entry was posted on 14 augusti, 2013 by .
