WISTI

VAD VARJE FÖRÄLDER BORDE VETA

-De sitter i klassrummet längst ner. Trevlig helg!
Jag blir alltid lite imponerad över att personalen på fritids har så bra koll på var varenda barn är. Och samtidigt en märklig och orättvis känsla av skuld för att inte jag visste var dottern höll hus. Det kunde jag ju omöjligt veta.

Tre åttaåringar som limmar masker av äggkartonger.
Har vi bråttom?
Nej, säger jag, och blir förvånad igen. En av få gånger vi inte har bråttom hem. Fredag.

En stunds tystnad och så säger en av flickorna att du luktar precis som mammor och pappor när de kommer från jobbet. Det luktar gott.
Blir än en gång generad.
Tycker att jag mest luktar svett och tobak.
De andra flickorna håller med den första och dottern lägger entusiastiskt till att pappor som vilar luktar väldigt speciellt. Jättegott!
Väninnorna utbrister i ett samfällt jubel som om dottern fångat det de alla oformulerat burit i sig.

Det blir gratinerade nachos ikväll. Inventerar i huvudet på vägen hem.
Tanken slår mig på allt jag och hustrun meckar och råddar för barnen. Det mesta nödvändigt. Hur vi pratar om dem med varandra. Rådgår och löser. För mycket ibland och för vår egen skull ibland. Hur vi som föräldrar alltid också känner oss otillräckliga.
Omöjligheten i att aldrig svika.

För någon sekund når jag insikten om att min primära uppgift är att vila och att lukta på ett alldeles speciellt sätt.
Det stärker mig och är trösterikt.
Att inte behöva vilja så mycket för egen del med barnen. Inte paniskt vilja hjälpa dem att bli självständiga. Inte milt neurotiskt ordna i deras sociala liv.

Kärnan finns där i hur vi luktar när vi vilar. Den kan bära långt genom det andra. Vi måste bara vara hemma. Vi måste bara vila.
Den där lukten kan vi nog inte styra så mycket över.
Det är trösterikt och tillräckligt bra.

Jag tror att det är vad varje förälder borde veta.

20131025-172031.jpg

5 comments on “VAD VARJE FÖRÄLDER BORDE VETA

  1. Gustaf
    26 oktober, 2013

    Det här var väldigt fint skrivet.

  2. bakomhammarochsag
    27 oktober, 2013

    Intressant, det är viktigt att vila emellanåt. Barnen är trots allt många gånger klokare än de vuxna

  3. feffe
    27 oktober, 2013

    Bilden!
    Varifrån kommer den?

  4. Susanna
    10 september, 2016

    Helt underbart skrivet och beskrivet! Precis så måste det vara. Vila på!

  5. Sussie
    10 september, 2016

    Jag tror att vi ibland anstränger oss för mycket. Att bara krypa ihop i soffan ochvläsa en bok och snuffsa på varandra är gott nog!! 🙂

Kommentera

Information

This entry was posted on 25 oktober, 2013 by .
