WISTI

Om Jesus som rondellhund. Att tro med konsten som språk.

Sedan en en vecka har jag arbetat med bilder föreställande Jesus som rondellhund.
Bildspråket har jag försökt hålla influerat både av klassiskt ikonmåleri och streetart. Sedan har bilderna fått börja leva och verka själva.
Det är så det fungerar.
Under tiden har jag lagt bilder på social media i takt med att bilderna växer fram.
Jag fick en fråga på Facebook som bad mig att berätta mer om mina intentioner med bilderna. Jag upplevde frågan som genuint nyfiken och inte konfrontativ.
XSvaret blev så långt att det inte fick plats på Facebook utan jag lägger det som ett blogginlägg istället.
Dessutom tror jag att det är frågor som kan vara intressanta även utanför vänkretsarna i social media.
Jag hoppas att frågeställaren inte misstycker.

Hej Mats! Jag uppfattar din fråga som genuint nyfiken och inte konfrontativ.
Jodå, det är alltid vanskligt att tala om intentioner när man är mitt i någonting.
Då tror jag att man skall vara så intentionslös som möjligt och vara desto mer följsam. Men eftersom jag valt att göra processen publik kan det nog vara en viss följsamhet att även försöka avslöja sina egna intentioner även för sig själv.
Låt mig därför tänka högt.
Ingen produkt uppstår i ett vakuum eller autonomt. Det gäller trosläror, akademiskt arbete såväl som konstnärligt skapande eller barnens lek.

För halvannan vecka sedan var jag på besök med arbetslaget i sjukhuskyrkan i Tjeckien.
Bland annat fick vi träffa katolska kyrkans ärkebiskop i hans palats. Vi fick också besöka katolska kyrkans skattkammare. Det handlade om ett mindre museum med mängder av guld. Där fanns bland mycket annat svärd, kalkar, reliker och ikoner. Det hela påminde väldigt mycket om kung Midas palats, du vet myten om kungen som önskade att allt han rörde vid blev guld och att detta blev hans förbannelse.
Vi i arbetslaget talade ganska mycket med varandra om detta efteråt. Hur vi alla i olika grad blivit bedrövade av prakten.
Det var ett maktspråk som vi i vår tradition känns främmande för oss, även om kyrkan i Sverige också givetvis stått (står?) den politiska och ekonomiska makten nära.
Detta var en liten del av alla de intryck jag tog med mig hem.
Sjukhuskaplanens arbete på den rondgenomgång vi fick sitta med på på onkologiska kliniken i Prag är en annan.
Där var närvaron av det gudomliga avskalad allt guld.
Med mig ner till Prag bar jag också den turbulens som uppstått inför ärkebiskopsvalet.
Personligen tror jag att de starka utspelen om en kyrklig splittring handlade mer om strategisk dramaturgi inför en eventuell andra valomgång och att ämbetsfrågan spökade i bakgrunden. Men det är en parantes.

Ärkebiskopsvalet inramades av frågorna om Marias jungfrulighet, Jesus exklusivitet och överhöghet. Båda har undertoner av makt.
I bottenslammet av frågan om jungfruligheten finns också patriarkala läsningar av kvinnlig sexualitet kopplat till en utsaga om Sonens väsen.

I den näslånga frågan om vem som vinner i ett gatuslagsmål mellan Jesus och Mohammed finns guldstoff från skattkammaren i Prag.
Dessa erfarenheter kan nog inte tänkas bort från mina bilder som är halvvägs i graviditeten nu, för att travestera nuvarande ärkebiskop.
Det hela handlar i mångt och mycket om att klä av Jesus de tronande och mänskliga maktattributen. Psalm 38 passar väl i sammanhanget.

Det går väl inte heller att i sammanhanget låta bli att kommentera fenomenet rondellhund som rekvisita i samtalet, milt uttryckt, om religiös auktoritet.
Under hela mitt konstnärsskap har jag aldrig lyckats komma ifrån hunden.
Det började för halvtannat decennium sedan då jag som en liten blinkning åt min favoritkonstnär Staffan Hallström placerade in en hund i en torrnål. Det var en bild föreställande Job och hans vänner. Efter det har den följt med. Ofta stående en bit ifrån som ett vittne, eller vid sidan av någon som står i det perifera. Jag är ingen hundmänniska. Jag skulle ljuga om jag sa att jag tyckte om hundar. Men den finns med i mina bilder. Den har stått bredvid äktenskapsbryterskan i Joh 8 och den har vandrat tidigt om morgonen mot Emmaus. Den har stått bredvid trappan i Jakobs dröm. Jag har aldrig velat förstå den och väjt för frågor om vad den gör i bilden.
Jag vet inte.
Jag vet att hunden ofta får stå som symbol för skam och orenhet men också för trofasthet och ovillkorad kärlek.
QMin vän, den bäste som psalmen uttrycker en relation till Jesus och många människor sin relation till hunden.
Rondellhunden som fenomen har fascinerat mig sedan det uppstod.
Från början är det ju en folklig streetartmanifestation mot en oönskad trafiklösning i Linköping.
Det är konst, lek och humor långt ifrån de fina gallerierna som ibland liknar skattkammaren i Prag.

Som jag inledningsvis konstaterade sker ingenting i ett vakuum. Den rondellhund som Vilks gör föreställande profeten Mohammed står också i en sociopolitisk och kulturell kontext och är en del i ett skede med både kortare och längre tidsperspektiv. Det var tvivelsutan en provokation och ett maktanspråk. Vilks egna intentioner tror jag dock att vi får leta efter i perdonlighetspsykologin. Jag tillhör dem som tycker att hans utspel var groteskt, oaktsamt och respektlöst. Med detta sagt tycker jag också att Sverige har skyldigheten att erbjuda honom det personskydd han behöver.

Min rondellhund står givetvis inte fri från Vilks men spelar mindre roll än vad man kan tro. Min första rondellhund som Jesus tecknade jag som affisch inför en roasting av Gud fader allsmäktig vi arrangerade för ett år sedan i Malmö. Man kan läsa mer om den här. Affischen blev sedermera refuserad av Svenska kyrkans kommunikationsavdelning.

Det finns alltså ingen avsikt att varken såra eller provocera någon. Jag leker och jag undersöker. Jag vill hitta ett uttryck för en kristologi som ligger långt från den i guld tronande omnipotenta allhärskaren och lika långt från den harmlöse snällisten Jesus.
Jag är väldigt förtjust i Pär Lagerkvists ansatser att kommunicera en kristologi och Jesuslängtan, eller den hållning vi ser av dårskap i Kristus i den östkyrkliga traditionen. För ett par år sedan försökte jag genom lyrik och bilder med detta. Hunden är med.
Jag blev väldigt förtjust när jag insåg att bildmässigt hade det gjort sig väldigt bra att hundens skugga var lika gyllene som glorian. För att tydliggöra frågeställningen och för att göra dem mer ikonlika kommer ord som Allhärskare att skrivas i bilderna. Av estetiska och traditionella skäl på grekiska. Är det en korrekt översättning att översätta Pantokrator med omnipotent? Om inte – vad gör det med vår teologi och vårt credo? Kan Guds allmakt handla om närvaro i vanmakt? Vad händer med en gudsbild som handlar om Gud moder vanmäktig?
Jag vet inte. Jag hoppas att bilderna kan hjälpa mig vidare i frågorna. Det finns ytterligare frågor i detta som väcks- en rondellhund står i centrum av all rörelse, navet av alla riktningar- vem är det om inte Jesus?
Och inte då som en triumfatorisk kejsarbyst utan som hund med guld i skuggan.
Så vill jag att de skall vara vackra och lustfyllda. Gärna ett stänk humor för att förstärka allvaret. Jag skriver mer om kristen livstolkning och humor här
Jag menar att vi måste kunna föra teologiska samtal genom andra strukturer och språk än genom den akademiska kunskapen.

Det är möjligt att jag när bilderna talat om för mig att de är klara upptäcker att leken inte räckte längre än hit.
Att idén inte bar mer än sig själv.
Samtliga kanske är övermålade om en vecka.
Gott så.
Jag jobbar parallellt och i samma formspråk med bilder på Maria och barnet utifrån anknytningsteoretiska ansatser.
Kanske att det blir viktigare.
Men då har åtminstone du och jag haft ett samtal om Jesus utifrån hundarna och kanske att någon har lyssnat på oss.
För övrigt- om jag inte målar över dem så tror jag att de skulle göra sig utmärkt att ställa ut i Visby domkyrka.
Frid/ Wisti

Skickat från min iPhone

20131027-163723.jpg

20131027-163827.jpg

Kommentera

Information

This entry was posted on 27 oktober, 2013 by .
