WISTI

OM VAR MÄNNISKAS ÄNGSLIGHET, ETT TREDJE KÖN OCH ETT ORD OM JESUS.

Idag brinner ljusen på kyrkogårdarna och vi säger saker om de som vi älskat och som har lämnat oss.
Eller så tiger vi minnena kärleksfullt tillsammans.
Det var John Donne som skrev att ingen människa är en ö, att varje människas död förminskar mig. Att om en bit av Europas sköljs ut i havet så blir Europa mindre. Så är det. Vi bygger varandras liv och vi befolkar varandras landskap.

Igår tog Tyskland som det första europeiska landet ett första steg mot att införa ett tredje juridiskt kön.
Frågan som är aktuell i varje andetag för en del människor aktualiserades även för oss som aldrig har känt oss osäkra i vår könsidentitet. Skulle detta vara önskvärt eller möjligt även i Sverige.
På radio, bloggar och i statusuppdateringar diskuterades möjligheten av att införa ett tredje juridiskt kön.
En ängslan drog över landet.

Vi är nog ängsliga inför tillvaron lite till mans och när den ängslan förkläs till makt genom rädsla blir det i de bästa fall löjeväckande.

Vi vill se hur världen ser ut. Vi vill känna igen världen och att var sak står på sin plats.
Den generation som står över min hade förvissningen om att det i en homosexuell relation ändå fanns den som var man och den som var kvinna. Om man kunde lyfta in en könsrollsordning vi kände igen blev det mindre skrämmande.
Som invandrad eller barn till invandrade föräldrar ges du sällan möjligheten att leva som hel i dina kulturella tillhörigheter utan att dela dig. Man byter språk vid dörren hemma. På en fråga om etnicitet eller kulturell tillhörighet måste du oftast idag välja.
Annars blir det för oroligt för oss andra.

Nå, är du kurd eller svensk?
Jag är kurd OCH svensk
Nej, det är du inte.
Jo.
Nej.

Vi är nog ängsliga inför tillvaron lite till mans och när den ängslan förkläs till makt genom rädslablir det i de bästa fall löjeväckande. Vi vill sortera andra människor i identiter vi känner till. Det gäller kulturell tillhörighet, sexuell läggning, religiös tillhörighet, etnicitet och fler saker därtill.

Jag blir fortfarande konfunderad och ställd i ett möte med en människa jag inte kan placera i ett kön jag är van vid. Men det är ju MITT problem. Det är ju jag som genom det mötet uppmanas att göra själsliga stretchövningar. Att ta chansen att växa genom ett modigt jaha.

Nå, är du man eller kvinna?
Jag är varken man eller kvinna
Jo, det är du
Nej, det är jag inte.
Jo.
Nej.

Vi är nog ängsliga inför tillvaron lite till mans och när den ängslan förkläs till makt genom rädslablir det i de bästa fall löjeväckande.

Religion har som en av sina uppgifter att göra tillvaron begriplig och att dämpa ängslan. Man har också gett religiös språkdräkt åt att vi inte borde ha ett juridiskt tredje kön. Man talar om en skapelseordning.
För mig är ytterst Jesus den som genom sitt liv visar på nya möjligheter att se världen. Den som utmanar normativiteten och de invanda föreställningarna. Berättelser om hur någon ur ett föraktat hednafolk kan stå närmare Guds vilja än det utvalda gudsfolket.
Hur han tar våra maktpyramider och vänder dem upp och ner, balanserar basen mot himlen i en omöjlighet. Den tilliten dämpar min ängslan när jag ställs inför en yrsel då mina föreställningar inte längre räcker till att läsa världen eller inordna människor.
Ingen människa är begriplig.
Varje människa är större än så.

Låt oss öva oss i att växa genom ett modigt jaha.

20131102-190016.jpg

Kommentera

Information

This entry was posted on 2 november, 2013 by .
