WISTI

Om tårtor, heliga dårar och kvällspressreportrar.

Jag hade nog egentligen inte tänkt att blogga i frågan men situationen kräver ändå ett par rader.
Idag blev en partiledare för ett demokratiskt valt riksdagsparti utsatt för en så kallad tårtning. Han fick kort uttryckt en tårta kastad i ansiktet.
På twitter uppstod en femton sekunder lång tystnad då folk kände efter vilka hästar man skulle sätta pengarna på. Till slut förfärades dock de flesta och de flesta också med goda argument.

När jag kände efter i mig själv fann jag att jag nog tycker att tårtning är ganska roligt till sin form och kan samtidigt bära en stark manifestation i sin kärna. En kombination som jag har en stor respekt för och som jag söker i det som finns runt mig.
Framförallt måste det sättas i ett större sammanhang. 2001 kastades en tårta på Bo Ringholm. Stämningen var då dansant och upprymd i media och till exempel Aftonbladet publicerade dagen efter receptet på Bossetårtan. Därefter har vi haft en minister som blivit mördad på öppen gata men svängningen i opinion kan omöjligt bara bero på det. Något har hänt.
Fenomenet tårtning har sitt ursprung ur nätverket konditorer utan gränser som på 1970-talet systematiskt tårtade makthavare som man ansåg vara maktfullkomliga, uppblåsta och utan humor.

Det som gör oss oense är själva innehållet i tårtningen. För de allra flesta är det ett utspel mot demokratin i allmänhet och och den utsatte personen i synnerhet. Det kunde varit en kniv, skriver man. Det argumentet
förstår jag. Samma sak kan man säga om ett autografblock och frågan handlar mer om personskyddets effektivitet. OM detta skall ses som ett hot som ungefär lyder att ”den här gången är det en tårta, nästa gång är det en kniv” så är jag helt ute och cyklar. Då har jag nog aldrig haft mer fel i mitt liv.

För mig är en tårtning något helt annat än exempelvis ett knivmord. För mig är en tårtning ett gestaltande av att säga till någon att ”Du är en pajas”. En förutsättning för en demokrati är att man får uttrycka det till partiledare, kvällspressjournalister och präster.
Ett samhälle utan yttringar för missnöje som går utanför förtryckta blanketter önskar ingen.

Sverigedemokraternas svåraste uppgift har varit att få mediabilden av sig som vilket parti som helst, eller rumsrena som det också brukar uttryckas. De har lyckats bra. Jag antyder inte att tårtningen på något sätt skulle vara iscensatt men valet av plats för boksigneringen är ingen slump. Man visste att det skulle bli protester och man var väl förberedd för att utnyttja detta maximalt i media. Tårtningen blev en femetta för dem. Partiet själva filmade händelsen och sålde sedan till media genom budgivning där Aftonbladet visade sig ha mest i pungen.

Jag fick frågan: Hej! Jag tycker illa om kyrkan, är det ok om jag går in på en söndagsgudstjänst och kastar en tårta i ansiktet på prästen?
Mitt svar är att det kan ju givetvis bara du själv betsämma, men jag är inte helt främmande för idén om man stannar kvar och står för sin kritik. Även kyrkan och dess företrädare skulle absolut behöva avslöjas i sin uppblåsthet emellanåt.

Sedan 400-talet har den östkyrkliga traditionen burit med sig ett fenomen som kallas för dårskap i Kristus vilken närmast kan beskrivas som någon slags orden.
Men löftena slöts i hemlighet mellan dåren och Gud. Sedan drog dåren sig undan och levde perifert i samhället med de åsidosatta. Hen (både män och kvinnor) misskötte sin hygien, klädde sig i grälla och uppseendeväckande kläder, besökte krogar och horhus. Genom väl planerade happenings och utspel profeterade de sedan mot makten, tsaren och kyrkan.
Kyrkan för sin pompöshet och sitt guld. Tsaren för hur han misskötte sina undersåtar. Det fanns lärda män som hade till yrke att uttyda dårarnas märkliga och gåtfulla utspel. Dårarna visades stor repsekt och eftersom det inte gick att se vem som var självvald dåre eller dåre i största allmänhet behandlades alla dårar med repsekt.
En gång när tsaren var på besök sprang en helig dåre fram och slog vinbägaren ur hans hand så att vinet flöt ut på marken. Alla som såg det förstod att det var en kritik not den blodspillan som tsaren just då lät sitt folk utstå.
Det sägs att rörelsen fanns kvar långt in på 1900-talet men inte överlevde kommunismen. Men frågan är om vi kan räkna bort den traditionen ur till exempel Pussy Riot.

Nåja, om vi skall diskutera demokrati så skall vi diskutera vuvuzuelor och skramlande nyckelknippor. För mig är det mer renhårigt att kasta en tårta på någon än att tysta densamme med vuvuzuela.

Eller uttryckt- Jag kan dö för din rätt att uttrycka din åsikt, men jag tycker att du är en pajas.

Jag tycker samma oavsett om det är en fransk president, Åkesson, Ringholm eller kungen. Det här har inte med partipolitk att göra.
En tårta i ansiktet räknas juridiskt som ofredande. Det är inte misshandel och jag gör inte heller läsningen av att det skulle vara våld.

Någonstans så tror jag att fler skulle må bra av att ibland kläs av sin uppblåsthet och bli visade som de pajasar vi någonstans alla är. Det gäller partiledare, präster och kvällspressjournalister.

20131105-220007.jpg

17 comments on “Om tårtor, heliga dårar och kvällspressreportrar.

  1. Pingback: Att tårta eller inte tårta | Deepedition

  2. Pingback: Präst försvarar tårtkastningen igår | Petterssons gör skillnad

  3. ericr45
    6 november, 2013

    ”..ett gestaltande av att säga till någon att Du är en pajas..”
    En del använder Internet för att påvisa samma sak om dem själva..

  4. Urban Jakobsson
    6 november, 2013

    Problemet ar att nar man inte vet vad man har fatt i ansiktet sa blir det genast en ganska otack situation,speciellt for Akesson som far mycket hot och verbala attacker.SD: are ute i landet blir konstant attackerade.Roligt? Nej jag tycker inte det.

  5. Nils
    6 november, 2013

    Så om du får en tårta kastad i ansiktet i din tjänsteutövning, då tycker du bara att det är roligt? Har jag förstått dig rätt nu?

  6. Anders Andersson
    6 november, 2013

    Detta var droppen, som………………..
    Först vår nya ärkebiskop, och sedan Du.
    Hur hade Du själv reagerat över att bli ”tårtan”, hade själv blivit rädd och skräckslagen, verkar som om inte ens kyrkans tjänare, har någon empati m.m.
    Är kristen, och besöker regelbundet kyrkan, men kommer nu att begära utträde ur Svenska Kyrkan, kommer nu att söka mig till frikyrkor.
    P.S jag sympatiserar inte med S.D, men min svaghet är att jag har empati och känslor för mina medmänniskor.

  7. Felipe
    6 november, 2013

    Wisti ser ej bjälken i sitt eget öga utan hellre gnäller om andras till korta kommanden och fel. Lätt att vara ofelbar när man inte själv är inför fariséerna skrank. ”Många äro kallade, men få äro utvalda”.

  8. Andvare
    6 november, 2013

    Som förälder till svårt mjölk- och äggallergiska barn, kan jag bara konstatera att din inställning utesluter dem från all form av politiskt engagemang. För dem skulle gårdagens tårtning inneburit döden.

    Men lite spill får man kanske räkna med, i pajaseriets och yttrandefrihetens namn. Eller?

  9. Kalle Kula
    6 november, 2013

    Finns det en grupp som mer förtjänar en tårta i nyllet än prästerskapet?
    Snacka om att ta sig själva på allvar, sakna humor och vara maktfullkomliga.
    Om man gått på allt trams om Gud, och dessutom gjort det till ett livsval att sprida dyngan vidare…ja då ska man ha en Schwartswald rätt i nian.

  10. Domedagen666
    6 november, 2013

    Har svårt att förstå hur du kan se något gott i en fysisk attack på en partiledare. Om du tänker bara liiiiiiite längre kanske du inser vad denna typ av attacker leder till i förlängningen ?

  11. Arthur
    6 november, 2013

    Kan man verkligen vara präst när man är så ond?

    • bakjour
      6 november, 2013

      Ond? Skärp dig, ska du kritisera får du göra det på rimliga grunder. Har du ens läst texten?

      • Amanda
        6 november, 2013

        Jag har också funderat på vilken den rimliga förklaringen kan vara till kommentarerna i det här kommentarsfältet. Det är intressant att allt tydligen kan missuppfattas hur tydlig man än är. Kanske kan de inte läsa? Eller så är det möjligen frågan om någon perceptionsstörning. Eller finns det en mer socialpolitisk förklaring? Är det nu vi får se resultatet av besparingarna i samhället och skolan…

  12. akevonkiohling
    6 november, 2013

    Nu är det väl inte bara den östkyrkliga traditionen som har inslag av dårar. Inom påvekyrkan kan vi se mycken dårskap… liksom i vår svenska kyrka… och inom frikyrkor.Inte för det att hispigt beteende och skräckinjagande klädsel kanske är det utmärkande, men dårskap har nog många förklädnader. Den tårtkastande damen i det aktuella fallet synes mig emellertid ha anslutit till öst-traditionen, även vad beträffar det orediga talet i intervjuerna…

  13. Arthur
    7 november, 2013

    Har ni då tänkt på hur det är att leva under ständiga hot? Hur skulle han veta att det bara var en tårta? Betänk vad det skulle kunna ha varit! Varför kan någon skratta åt detta? Det finns ingenting försvarbart i Matkowitcz syfte. Allt är bara plumpt, illvilligt och antidemokratiskt. Jag skulle ha blivit vettskämd. Det är tur att Åkesson är djärvare än vad jag är. Att behöva personskydd är en enastående uppoffring.

    Ha! ha! säger prästen.

  14. Kjell
    7 november, 2013

    efter att jag har läst detta blogg inlägg 3 gånger och tagit en skärm dumpning av det så har jag bestämt mej att vända mej till SK stift i skåne med tanke på att du hän visar till att du är en Präst och se vad dom tycker om detta

    I don’t have to agree with the things you say but im ready to die so you can say it
    Voltaire

  15. Pingback: Jimmie Åkesson har tårtats - kimthecynic

Kommentera

Information

This entry was posted on 5 november, 2013 by .
