WISTI

Tankar om förebilder och själavård.

Det finns lite olika ingångar i själavård. Såhär tänker jag mig min.

En mor kom till mig:
säg
vad är det som fattas
i min kärlek?
mina barn älska mig ej
som jag dem

Jag sade:
likgiltighet,
lite svalkande likgiltighet
fattas i din kärlek
– då gick hon bort
seende mot jorden

Dikten är skriven av Henry Parland.
När jag fyllde elva år fick jag spelet Othello i julklapp. När jag rev upp pappret var det första jag såg ett uttalande, en visdom. På kartongen stod skrivet: It takes a minuite to learn, a lifetime to master.
Jag är präst. Och om man vill skulle man kunna säga att jag har en själavårdande profil.
Jag arbetar mycket med det som kallas enskilda samtal och jag har en psykoterapeutisk grundutbildning.
Och ändå så tror jag på det där som tar en minut att lära men en livslängd att bemästra.
Studenter har en egenskap att sitta med ångest framför dåliga repriser kl 4 på morgonen. Så var det även på min tid. Jag tittade på något som hette ”Kung Fu- the legend continues”. Varje avsnitt inleddes med en kort resumé över den stora storyn och avslutades med att den äldre karaktären yttrade I am Cain, I will help you.
Vi behöver våra idoler och förebilder. Då föreställde jag mig att jag som präst skulle bli lika kunnig som Kwai Chang Cain, som han egentligen hette.
Nu är jag mest vilsen. Och kanske som allra bäst.
Samtidigt gick det en serie som hette det tredje skiftet. Det handlade om nattskiftet hos polis, ambulans och räddningstjänst i New York. Man fick lära känna alla personligheter. Deras tillgångar, gåvor och deras svagheter och mörka sidor. Jag minns ett avsnitt. En ung praktikant kom till polisstationen och den första natten blev tuffare än vad någon hade väntat. Han övervägde sitt kall som polis. En garvad officer tog sig an honom med ett mycket fint samtal. Hon pekade ut alla personligheter som agerat den natten. Hon sa ungefär att- för att bli en bra polis så måste du blanda, du tar en del Johnson, en del Lafayette, en del MacCallan också tillsätter du lika mycket av dig själv.
Den scenen har jag burit med mig genom åren.
Den inledande dikten är en nyckel i den själavårdstradition står i. Mycket har jag erövrat själv men om det skall nämnas namn som det nämns i den ovan beskrivna scenen vill jag nämna Bernt Erikson och Lars Björklund.

20140102-201422.jpg

One comment on “Tankar om förebilder och själavård.

  1. hannibalhayes
    8 januari, 2014

    Mastermind, heter spelet med texten du citerar. Inte Othello.

Kommentera

Information

This entry was posted on 2 januari, 2014 by .
