WISTI

Om Kristna värdepartiet och sexualmoral

I veckan stiftades, som jag förstår det, en lag mot tidelag. Det vill säga att det är förbjudet att ha sex med djur.
Det är gissningsvis ett fåtal i landet som opponerar sig mot en sådan lag. Och om de gör det gör de det av förståeliga orsaker tyst.
Jag tycker att man inte skall ha sex med djur. Vi är lite för många för att egentligen starta en facebookgrupp eller en förening.
Jag förstår att det finns juridiska gråzoner kring detta men som lekman tar jag mig rätten att säga att det är en självklarhet och att jag har förstått att problemen täcks upp av annan lagstiftning.
Samma vecka som lagen klubbades stod det klart det nyfödda partiet Kristna värdepartiet fått tillräckligt många röster för att ställa upp i höstens riksdagsval.
De profilerar sig främst i abortfrågan men också i sexualmoraliska frågor.
Jag gissar att de och jag är överens om att djurplågeri genom sex måste beivras. Som vi gör idag.
Och nu skjuter jag från höften- kristet värdeparti är än så länge så diffusa i sitt principprogram och sin kommunikation att jag måste göra ett orent påhopp.
Det är dock tydligt att de läser heterosexualitet som en av naturen given ordning och att den är överordnad andra sexuella läggningar. Än så länge bär nog isen för mina påståenden.
Men intentionsdjupet har historiskt varit snävare och ännu har vi inte sett om retoriken är densamma.
I högerkristna kretsar räknas i bästa fall homosexualitet som en avvikelse men ofta jämställt med pedofili, nekrofili eller just tidelag. Argumentet brukar vara att om vi accepterar homosexualitet så är nästa steg pedofili, nekrofili etc.
Här vill jag att Kristna värdepartiet bekänner färg och öppet deklarerar sin syn homosexualitet.
Tydligt är att Kristna värdepartiet vill minska statens inflytande vad gäller allt utom människors sexualliv. Sverigedemokraterna var glada över lagstiftningen.
Det är en slippery slope.
Var människa har en sexualitet att ta ansvar för. Det är en drift men också något som ger människan identitet och är en gestaltning av hennes djupaste längtan efter närhet och samhörighet.
Det är en politisk fråga av yttersta vikt där vi aldrig får låta moralister hålla i taktpinnen.
Älska och låt älska.

20140223-161231.jpg

2 comments on “Om Kristna värdepartiet och sexualmoral

  1. Kjell Andersson
    23 februari, 2014

    Välskrivet och snygg målning. Sådana kristna partier brukar väl inte bli långlivade? En parentes i historien. Får vi hoppas. KDS fick väl frisera sina ursprungliga intentioner för att nå över vattenytan.

  2. Roland Ohlsson
    28 februari, 2014

    ”Var människa har en sexualitet att ta ansvar för. Det är en drift men också något som ger människan identitet och är en gestaltning av hennes djupaste längtan efter närhet och samhörighet.”

    Då du är präst så skulle det vara väldigt intressant att veta om du menar med detta att det inte är synd att leva ut sin sexualitet, ifall man är homosexuell.

Kommentera

Information

This entry was posted on 23 februari, 2014 by .
