WISTI

WISTIS TANKAR INFÖR BISKOPSVALET.

Nu i veckan går vi till val av en ny Biskop i Lunds stift.
När jag gick på pastoralinstitutet brukade det vara ett stående inslag på in- och utsparksfesterna där jag gjorde en imitation av dåvarande biskopen i stiftet. Eftersom jag mitt i också var föräldraledig blev det en hel del in- och utsparksfester.
Min inledningsreplik var alltid densamma- ”Kandidater! Ni har blivit kallade av verka som präster i en kyrka med episkopal struktur. Då är det jag som bestämmer. Och Tjabo!”
Tjabo var biskopens hund.
Så fungerar nu inte riktigt biskopsrollen.
En biskops funktion idag är att vara vägvisare i ett väglöst landskap. Vi lever i en tid och i ett land där de stora berättelserna inte längre är gemensamma.
En del kallar det sekularisering.
Att vara vägvisare idag kräver en stor nyfikenhet och ett stort mod. Det kräver en förståelse av att tron kan ha tusen språk.
I valet bär nästan alla kandidater dessa egenskaper.
Men för mig hoppar en kandidat ut och är tydlig i sin nyfikenhet, sitt mod och en energi vi behöver i en biskop.
På tisdag kommer jag att rösta på Mats Hermansson.
Jag var just på väg att uttrycka och förklara mer om vem Mats är.
Istället uppmuntrar jag er att söka reda på hans blogg där hans mod, klokskap och vilja är tydliga helt utan personliga divalater eller åthävor.
Men jag drar ett streck med highlightpennan över hans tillvända ansikte mot samtiden. Förståelsen av att det gudomliga inte är något som kyrkan är satt att vakta, utan att den finns i vår gemensamma tillvaro att avslöja och belysa.
Ett streck över hans intresse att bjuda in samtidskonsten som något att med en viss ödmjukhet lyssna på.
En markering för hans starka och framgångsrika engagemang i kyrkliga hbtq-frågor.
Vi behöver ett lyssnande öra, pigga ögon och ett kristligt mod.
Det ser jag hos Mats.

20140315-132902.jpg

Kommentera

Information

This entry was posted on 15 mars, 2014 by .
