WISTI

KRÄNKTA KRISTNA- SLÄPP SARGEN OCH BÖRJA SPELA HOCKEY.

Tidigare ikväll meddelade ICA att de drar in sin reklamfilm med påsktema som under en replikväxling parafraserar skärtorsdagens händelser. Anledningen sägs vara de kraftiga reaktioner de fått från kristna som känt sig blivit kränkta i sin tro.

Det är en slippery slope att religiöst motiverade grupper så lätt kan förmå företag att dra in sin reklam i ett fritt land.
Vad vi behöver är inte snällare eller roligare satir i kyrkliga och religiösa frågor utan en modigare, mer brutal och kompromisslös.
Den störste satirikern genom historien var snickarsonen från Nasareth.
I den svenska kyrkligheten behöver vi mindre ordvitseri och mer Pussy riot.

Att dela bröd är att dela livsbetingelser. Att bryta och dela detta bröd med någon innebär ofrånkomligt relation. På latin cum panis- med brödet. Ur detta har vi hämtat våra ord kompanjon, kumpan och kompis.
Det är relation.

Vi är på väg in i påsken.
De berättelser vi berättar för varandra kring påsken är centrum i den kristna tron. I centrum för dessa händelser står korset och den tomma graven.
Men de står inte för sig själva utan sätts i sammanhang av just relationen när Jesus bryter brödet med oss och för oss.
Detta är min kropp.
Vi berättar för varandra att Jesus är Gud, och vi berättar om den relationen genom att iscensätta hur Gud delar bröd med oss. Hur Gud själv delar våra livsbetingelser och blir som vi. En Gud i kropp och blod. Gud som vår kumpan som själv skriker ut sin gudsövergivenhet, avrättad som en upprorsman. Och sedan en tom grav som i vår berättelse öppnar alla möjligheter för oss i våra liv.
Så berättar vi för varandra. Det är stort, viktigt och utan den berättelsen skulle jag få svårt att orientera mig i min existens.
Vi berättar för varandra genom leken där nattvarden genom sin poetiska relevans lyfter den bortom begreppen där vi bokstavligt kan smaka det gudomliga. Detta är oantastligt.
Eller som MC Hammer skulle uttryckt det ”Can’t touch this”.

Att kommunicera djupdimensionerna i tillvaron är lika svårt som nödvändigt.
Här sammanfaller prästens mission med konstnärens och narrens- att hjälpa människor att orka leva och att våga dö. Och till dessa kategorier räknar jag oss alla. Det är här vi tror. Tro, lek, konst och humor är fingrar på samma hand.
Det handlar om att kunna göra perspektivförskjutningar, att balansera om, att söka glädjen bortom glättigheten och livet bortom döden.
Men en tro som står för sig själv utan konst, lek och humor blir defensiv och i sin ängslan blir den oerhört farlig.
Det enskilt största hotet mot mänskligheten idag är människor utan humor. Det som skulle kunna vara nyfikenhet blir till avvaktan inför kamp.

En butikskedja som vill få oss att köpa vår festmat hos just dem. Sveriges kanske genom tidernas mest lyckade reklamkoncept med de kända karaktärerna. De tar upp påskberättelsen vi leker med varandra, speglar vår okunskap i den utan några egentliga anspråk alls.
Det är varken särskilt smart eller roligt, men gör heller inte de anspråken. I just denna film ligger vikten på att presentera den nya karaktären.

Det sägs att människor rasar, att de blir illa berörda och kränkta i sin kristna tro och det de håller för heligt. En scen, som inte är, men beskriver en skämtsam parafrasering av det som vi kallar instiftelseorden.
Det är givetvis beklagligt att människor blir ledsna och sårade. Men någon gång måste allting skaka.
Den större delen av den reklam vi exponeras för bygger på sexualiserade och exotifierade stereotyper där människor reduceras till normerade och normerande
könsattribut eller etniska spekulationer. Vi själva blir reducerade till konsumenter. Denna reklam är djupt okristlig och i ordets rätta bemärkelse hädisk. Den går inte att leka i eller tro i.
Så ni medkristna som blir kränkta av ICA-reklamen- släpp sargen och börja spela hockey.

20140416-221250.jpg

One comment on “KRÄNKTA KRISTNA- SLÄPP SARGEN OCH BÖRJA SPELA HOCKEY.

  1. Göra Thalén
    17 april, 2014

    Det var en lång sträcka för att uttrycka den åsikten. Har man där inte glömt den enkla sanningen att, refererande till den nämnda situationen, den ena protesten inte utesluter den andra?
    Jag har bekanta med muslimsk bakgrund som ofta frågat; Varför reagerar inte svenska kristna när man hånar deras tro? Bryr man sig inte eller spelar det ingen roll hur man hanterar det som är heligt? En berättigad fråga tycker jag.
    Det är just en radikal framtoning av evangeliets innehåll det som Gud själv betraktar som heligt som vårt samhälle bör se effekten av och känna till. Både i små och stora frågor.
    Med tanke på den ökade sekulariseringen i samhället och den friteologiska hållningen från många ”kristna” organisationer är jag övertygad, och där delar jag författarens syn, att vi självklart ska släppa rinken för att spela hockey. Men det kan bli problem att spela om rinken sakta men säkert flyttas mot banans mitt. Då finns snart ingen plan att spela på:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 16 april, 2014 by .
%d bloggare gillar detta: