WISTI

MYSTISKA BOKPAKET TILL PRÄSTER

Uppdaterat 10/7: Det står nu helt klart att det inte främst bara är präster som fått. Inledningsvis såg det ut så för mig av förklarliga orsaker. Det verkar vara ett massivt utskick med många mottagare, främst akademiker och människor som nyligen medverkat i media. Det finns en facebookgrupp för oss som fått böckerna.

Igår såg jag en kollega på Facebook som fått två mystiska böcker skickade till sig från en anonym avsändare.
Idag fick jag ett likadant paket och bara inom en timme efter att jag lyft saken i social media tillkommer hela tiden människor som fått dessa böcker.
I min vänkrets är det främst präster men i skrivande stund en och annan pastor, journalist och filmkritiker.
Innan jag fick dessa böcker hade jag aldrig hört talas om dem men har nu en massa osorterad information.
Böckerna heter Being or Nothingness och är författade av en Joe K. Båda kommer i identiska lådor och i den ena ligger en faksimil. I den andra ligger en collectors edition, numrerad och adresserad med namn och med sigill om.
Faksimilen är ställd till Alvar Ellergård . Han var språkprofessor i Göteborg men gjorde sig också känd för att driva en tes om den historiske Jesus som aldrig troddes på av någon. I samlarupplagan är tre svenska frimärken inklistrade i valörerna 1 och 2 kronor. I faksimilen finns dessa också men tryckta på samma ställe som i den riktiga boken. Det följer ett kort med böckerna som uppmanar att inte få panik utan att lösa gåtan. På baksidan av mitt kort fick jag kinesiska tecken stämplade som efter efterforskning betyder ”längesedan vi sågs”. Det kan alltså vara någon jag träffat.
En kollega i Göteborg fick texten ”Kan välfärdsstaten vara antikrist” och en bibelhänvisning till stället om att de fattiga har vi alltid hos oss.
På kortet fanns också en QR-kod och en webadress- http://www.beaconoftherationalnow.com . Min kod var skadad men jag antar att den leder till sidan. Där kan man köpa dessa böcker i faksimil. Samlarutgåvan är numrerad i 2500 exemplar. Jag fick 2419.
Ellergårds kopia är 0027.
Om man googlar på böckerna får man ganska snabbt fram följande. För ett tiotal år sedan skickade Joe K denna märkliga bok till en massa amerikanska professorer i olika discipliner. De tog kontakt med varandra och försökte förstå den röriga texten. Någon blev så nyfiken att han la ner många år och mycket arbete på att söka upp Joe K, som visade sig heta något annat och vara professor i psykologi i Göteborg. Jag antar att detta är på det sätt Ellegård fick sitt exemplar och att det vi fått bara är en kopia av den boken. Ellegård har ingenting annat med saken att göra.
Bland de präster som fått boken verkar det finnas en övervikt till de som finns i Göteborg. En annan gemensam nämnare jag sett är att många av oss har hållit i gudstjänster eller andakter i radio.
Jag fick också en indikation på att böcker har skickats ut i sjok med ett par års mellanrum.
En del upplever det som obehagligt. Jag tycker att det är ganska kul och spännande. Det som stör är att det genuina ”knasig gubbe skickar bok till professorer” förstörs genom att man verkar ha antagit en sagoråtta i Sherlock Holmeskläder som symbol. Det blir kommersialiserat.
Å andra sidan blir detta ytterligare ett mysterium.
Jag har även sökt på förlaget- Atremi- men det är ett förlag som s a s hjälper till att förverkliga egen bokutgivning.
Detta skulle ju kunna vara ett smart marknadsföringsknep. Kanske.
Eller att detta är Joe K:s livsuppgift.
Nåja, vi får se hur saker utvecklas.

20140709-181841-65921216.jpg

20140709-181839-65919732.jpg

20140709-181838-65918124.jpg

8 comments on “MYSTISKA BOKPAKET TILL PRÄSTER

  1. Samuel Varg
    9 juli, 2014

    Spännande! Älskar mysterier.

  2. Gunnar rehlin
    9 juli, 2014

    Har också fått. Tack för ditt inlägg, har själv googlat mig fram och tillbaka under dagen. Tycker också det är spännande, vill lösa mysteriet.

  3. Helle Klein
    9 juli, 2014

    Jag vet en svensk fackföreningsledare som idag fick två ex. av skriften idag så det verkar alls icke bara vara präster som utsätts för denna bokdrive😉

  4. Ulf Danielsson
    10 juli, 2014

    Fick idag. Är teoretisk fysiker och alls inte präst. Samma kinesiska tecken.

  5. Phille
    10 juli, 2014

    Någon som reflekterat över faktumet = Joe K ~”joke”? Ska försöka gräva upp mer info om domänen. Den är iallafall reggad på: Megan Axelsson
    Registrant Organization: Megan Axelsson
    Registrant Street: 1931 Tennessee St.
    Registrant City: Lawrence
    Registrant State/Province: KS
    Registrant Postal Code: 66046
    Registrant Country: US
    Registrant Phone: +1.9132690524
    Registrant Phone Ext:
    Registrant Fax:
    Registrant Fax Ext:
    Registrant Email: meganaxelsson@gmail.com

  6. Louise Buenafe Mistén
    10 juli, 2014

    Spännande! Vill läsa om det sker någon uppdatering i ämnet!

  7. Per Gudmundson
    12 juli, 2014

    Har precis fått ett bokpaket, jag också!

  8. Franz Cohn
    13 juli, 2014

    Paket utan känd avsändare kan misstänkas innehålla sprängämnen eller giftiga kemikalier. Det är mycket tanklöst att skicka sådana. Jag fick böckerna häromdagen men lade dem oöppnade i vedboden. De kommer att förstöras på ett säkert sätt.

Kommentera

Information

This entry was posted on 9 juli, 2014 by .
