WISTI

Att vara rasist- diskutera i bikupor så ses vi här efter fikat.

En landsväg någonstans utanför ett mindre samhälle och morgonen börjar gå över i förmiddag. Vid en busstation står en man och väntar på bussen. Lite ängsligt och nervöst spejar han längs vägen efter bussen.
En svart man kommer lugnt gående och sätter sig i kuren.
Den nervöse mannen tänker.
-Dä ä nog bäst att en går in i kuren. Annars kan di tro att en är en tocken där rasist. Å dä vill en ente va!
De väntar och efter en stund kommer bussen.
Den ängslige lille mannen betalar och går och sätter sig långt bak i bussen.
Ett fåtal resenärer sitter redan på bussen försjunkna i egna tankar eller magasin.
Den svarte mannen har satt sig lite längre fram i bussen.
-Men dä ä nog bäst om en sätter sig lite längre fram, tänker den ängslige. Annars kan di tro att en är tocken där rasist. Å de vill ja då rakt ente!
Så han reser sig och går framåt i bussen tills han kommer till ett par rader bakom den svarte.
Men han får ingen ro.
-En kanske skall sätta sej bredvid. Di kan tro att en är rasist annars. Dä vore hemskt!
Han tar ett beslut och sätter sig på det lediga sätet bredvid. Den andre tittar upp som hastigast men återgår till sina papper.
Vår ängslige man trummar nervöst med fingrarna.
-En får nog säga något. Så di ente tror att en ä rasist.
Han tänker länge. Samlar mod och säger i vänlig ton:
-Så de e te å va neger?

Jag hörde historian någon gång på mellanstadiet och minns att jag tyckte den var rolig. Jag tycker fortfarande att den kan ha sina poänger humoristiskt men när den dyker upp för mig idag ställer den frågor som är viktiga.
För mig är den en gåta och jag har en känsla att det gör mig något gott att leka med den.
Är den ängslige mannen rasist trots sina höga ambitioner att inte vara det?
Att medresenärens hudfärg vållar honom ett så stort bekymmer talar för det. Inte minst i hans bryderier över hur andra skall uppfatta honom.
Vår man har uppenbarligen ingenting emot svarta, kanske snarare tvärtom, men kan han vara rasist ändå?
Om vi tänker oss att rasismen handlar om att reducera en annan människa till en hudärg så handlar mannen rasistiskt.
Han hade säkert gärna haft ett facit över hur han skulle göra för att inte framstå som rasist. En manual över var man bör sätta sig i bussen eller hur man bör konversera för att inte framstå som rasist.
Men inte heller det hade hjälpt honom. Snarare gjort honom mer ängslig.
Det är svårt att förstå att handlingar kan vara rasistiska utan att den som utför dem bär agg mot människor med annan pigmentering.
Jag antar att jag själv många gånger känt mig som mannen på bussen. I jämställdhetsfrågor, i möte med funktionshindrade eller rasifierade. Därför tror jag att historian är bra. Den kan avslöja oss själva utan att ställa oss i skam eller med byxorna nere.
Hans egentliga problem är att hans självupptagenhet inte är det minsta behjälplig i hans dilemma. Allt handlar om hur han skall hantera situationen utan att framstå som rasist.
Debatten idag handlar till stora delar om positionering. Att säga rätt saker för att framställa sig som god, varm och öppen. Det är en bra ambition och jag vill också gärna tro att de flesta av oss är just goda, varma och öppna.
Problemet är att vi så lätt fastnar i ängsligheten och att projektet snarare kommer att handla om att väga vår egen godhet genom andras tillkortakommanden. Istället för att leta rasism hos andra borde vi rikta sökarljuset mot oss själva. Vad i mig själv ser jag inte för att jag inte vill se det?
Diskutera den i bikupor så ses vi här efter fikat.

One comment on “Att vara rasist- diskutera i bikupor så ses vi här efter fikat.

  1. PeO_W
    13 januari, 2015

    Reblogga detta på PeoWagstrom's Weblog och kommenterade:
    Så långt från nyhetesperspektivet vi kan komma, tyvärr är det också så mycket klokare.

Kommentera

Information

This entry was posted on 12 januari, 2015 by .
